Kompresory
Kompresor by měl být nedílnou součástí každé dílny a garáže. Skvělý pomocník, který má mnoho užitečných použití a velmi ulehčí mnohé práce. V oboru sváření se používá zejména jako zdroj u plazmové řezačky. Má však mnoho dalších využití, a to nejen k nafouknutí kola automobilu nebo bazénu. Je nezbytnou součástí k lakování či jako pohon pneumatického nářadí.
Nejprodávanější
16 položek celkem
Značky
Položek k zobrazení: 16
Kompresor
Kompresor je stroj vyrobený a určený ke stlačování neboli kompresi plynů nebo par.
Kompresory mají mnohostranné použití, existuje proto více druhů kompresorů.
Podle způsobu zvyšování tlaku lze kompresory rozdělit na:
- Objemové - zvýšení tlaku probíhá zmenšováním objemu pracovního prostoru, v němž je stlačovaný plyn uzavřen.
- Rychlostní - kde se dosahuje zvýšení tlaku zrychlením proudícího plynu a po něm následující přeměnou kinetické energie v tlak.
Nejčastější jsou kompresory objemové a ty se dál dělí podle konstrukce na:
- Pístový kompresor – dosahuje se změny objemu plynu přímočarým vratným pohybem pístu ve válci. Při pohybu pístu dolů se plyn sacím ventilem nasává, při pohybu vzhůru se plyn stlačuje a pak vytlačuje výtlačným ventilem z válce. Písty mohou být buď poháněny otáčením klikové hřídele, nebo přímo jiným oscilujícím pístovým strojem.
- olejový – olej, zajišťující mazání, je v tomto případě rozstřikován do prostoru válce pod pístem klikovou hřídelí a pístním kroužkem stírán zpět. U tohoto druhu kompresoru se dostávají olejové páry do stlačovaného vzduchu.
- bezolejový – zajišťuje výstup stlačeného vzduchu bez olejových par, hodí se tedy i pro specifické účely jako je výčep piva, chov ryb v akváriích, potravinářství..
- Rotační kompresor – u něj se dosahuje změny objemu pístem, nebo písty otáčejícími se kolem osy rovnoběžně s osou válce
- lamelový – rotující píst má lamely uložené v podélných drážkách pístu tak, že jsou přitlačovány odstředivou silou ke stěně válce. Plyn se nasává otvorem a vytlačuje se jiným otvorem.
- dvourotorový – dva rotační písty se po sobě odvalují a dopravují plyn v komorách vytvořených stěnami rotoru a statoru, ze sacího otvoru do výtlačného.
- kapalinokružný – plyn se dopravuje v komůrkách vytvořenými pevnými křídly výstředně uloženého rotoru a kapalinovým prstencem, který obíhá ve statoru. Plyn vstupuje sacím otvorem a odchází výtlačným otvorem v čelní stěně rotoru.
- šroubový – podobný dvourotorovému, ale používají se dva do sebe zapadající šrouby
- Scroll kompresor – neboli spirálový kompresor. Skládá se z jednoho pohyblivého scrollu - spirály a jednoho scrollu - spirály upevněné k tělu kompresoru. Pohyblivý scroll obíhá po dráze v pevném scrollu, čímž se vytváří plynové kapsy přemisťující se mezi oběma scrolly do jejich středu. Kapsy se cestou do středu zmenšují, čímž je dosaženo zvýšení teploty i tlaku na potřebnou hodnotu.
Existují i další konstrukce, které v tomto přehledu nejsou uvedeny.
Kompresory rychlostní se dále dělí na:
- Kompresor axiální
- Kompresor radiální